Jak vybudovat a řídit úspěšnou kavárnu?
V dnešní době je podnikání jednou z alternativ, když ztratíte zaměstnání nebo pokud je vaším snem vybudování vlastního podniku. Jednou z možností je otevřít si vlastní kavárnu a vytvořit vhodné místo, kde se budou moci lidé setkávat, odpočívat a popíjet kvalitní kávu.
Nejdůležitější ze všech kritérií je začít podnikat s rozumem, stát nohama pevně na zemi a nevložit do podnikání veškeré své finanční prostředky. Největší chybou začínajících podnikatelů je špatný koncept podniku, lokalita a nesmyslné představy o tom, že podnik bude prosperovat již od začátku. Kámen úrazu také velmi často bývá vysoká částka za pronájem prostor a nevhodné obsazení personálu.
V pohostinství je ekonomická situace stále poměrně obtížná a tržby v pohostinství neustále klesají, je tudíž velice obtížné a časově náročné zachovat si přiměřený standard a stálou klientelu. Jednou z možných variant je vytvoření efektivní reklamy, což může být tvorba webových stránek, roznos akčních letáků a v poslední době má obrovský potenciál reklama na sociálních sítích např. Facebook či na webu, kde naleznete různé katalogy restaurací a kaváren, z nejznámějších např. Zomato.com.
Mnohem důležitější oproti tvorbě cenových kalkulací je tvorba marketingové strategie podniku, která bývá povětšinou zapomenutá a mnoho kavárníků jí bohužel neklade žádný význam. Tato strategie by měla být vytvořena mnohem dříve než se podnikatelé vrhnou do hledání vhodných prostor či návrhů interiéru a měla by zahrnovat krátkodobý a dlouhodobý finanční plán na řízení podniku, koncept kavárny, představu jak přilákat co nejvíce nových zákazníků a udržet si je, představu o kulturním programu, který by měl v kavárně probíhat a záložní krizový plán.
Je nutno podotknout, že hlavním principem úspěšné kavárny není nízká cena produktů, ale umění prodat produkt v běžné či vyšší cenové kategorii a i přesto vykouzlit úsměv na tváři spokojeného zákazníka.