Chceš se živit psaním blogu nebo PR článků? Jak psát úspěšné texty na web? 2. díl
V prvním díle „CHCEŠ SE ŽIVIT PSANÍM BLOGU NEBO PR ČLÁNKŮ? NENÍ TO VŠAK PRO KAŽDÉHO!“ jste se dozvěděli, jak se k takové práci dostat, kde si můžete vytvořit zdarma blog a s kým navázat spolupráci na psaní placených PR článků. Nyní se podíváme na to, jak napsat úspěšný text, který bude stylisticky perfektní a zaujme čtenáře…
Základy psaní kvalitních PR článků
Nejčastěji inzerenti požadují napsání textu o délce 1 normostrana (ve zkratce 1 NS), což znamená 1800 znaků nebo cca 250 slov. Článek nikdy nesmí být kratší, delší být samozřejmě může. Je to z důvodu, že kdyby si chtěl inzerent text lehce upravit k obrazu svému a něco případně vymazat, tak aby se délka příliš nezkrátila. Text začíná hlavním nadpisem H1, ten by měl být něčím zajímavý, aby donutil případné čtenáře vůbec obsah článku rozkliknout a přečíst si jej. Pod úvodním nadpisem je PEREX, tzv. ochutnávka toho, co článek nabízí a obsahuje. Měl by opět vybudit čtenáře k tomu, aby pokračovali dále ve čtení. Délka perexu by měla být maximálně 10 řádků textu, ale vězte, že 2-3 věty bohatě stačí. Tady není přílišná délka žádoucí! Já sama většinou píšu text o délce 1 NS s jedním H1, perexem, dvěma podnadpisy H2 a dvěma odstavci.
Obvyklé požadavky inzerentů se neustále opakují
Nemusíte se obávat, že po vás budou chtít inzerenti něco složitého, s čím si neporadíte. Pravdou je, že své zadání často opakují, jen mění klíčová slova (keywords) a téma článku. Keywords jsou slova v zadání, které by měl článek obsahovat (z klíčových slov pak vedou odkazy např. na webové stránky inzerenta). V zadání je uvedeno, zda lze keywords skloňovat či je nutné je zakomponovat do textu tak jak jsou. V každém případě se snažte o co nejpřirozenější začlenění. Odkazy do perexu nepatří!
Nejčastější chyby, které jsem ze začátku dělala i já
Používejte automatické opravy textu v Microsoft office, ale nespoléhejte na ně. Vždy po dopsání článku si jej bedlivě zkontrolujte a opravte veškeré chyby, překlepy a nesmysly. Někdy je fajn si text přečíst s časovým odstupem. Zajděte se napít, občerstvit, přečtěte si něco zajímavého nebo mrkněte na sociální sítě.
Na co si dát pozor:
- znaménko krát x versus × (symbol),
- m2 versus m² (symbol),
- 2 % dvě procenta versus 2% dvou procentní,
- často opakující se slova v textu, např. vztažné zájmeno který, sloveso může, ukazovací zájmena, výraz také, spojky a, nebo, či,
- chybějící čárky.